ویدئو پروژکتور سه بعدی چیست؟ ساختار داخلی ویدئو پروژکتور مانند یک دوربین است؛ اما در جهت عکس آن کار میکند، به عبارت دیگر نور را از لنز خود به سمت بیرون ارسال میکند. درگذشته انواع ویدئو پروژکتور با تصویر دوبعدی تولید و به بازار عرضه میشدند اما با پیشرفت تکنولوژی در این زمینه، امروزه ویدئو پروژکتورهای سه بعدی جایگزین آنها شدهاند. برای مشاهده تصویر خروجی این نوع ویدئو پروژکتور، باید از عینکهای مخصوص استفاده کنید. چیزی که تصویر این نوع ویدئو پروژکتور را با سایر دستگاهها پخش کننده تصویر سه بعدی متمایز کرده، نوع عینک مورداستفاده در آن است. به عنوان مثال در سالن های سینمای سه بعدی از عینک های پلاریزه پسیو استفاده میشود که در برابر عینک این پروژکتور (عینک اکتیو)، قیمت بسیار پایینی دارند و تصاویری باکیفیت پایینتر به نمایش میگذارند.

مقایسه ویدئو پروژکتور با تلویزیون نمایش تصویر سه بعدی توسط مانیتور و تلویزیونهای LCD و LED با ویدئو پروژکتور سه بعدی به صورت مشابه انجام میشود که همه دستگاه ها در هرلحظه، دو تصویر روی نمایشگر ایجاد میکنند. به طورکلی درک خوبی از مشاهده دو تصویر در یک قاب برای بیننده به دست نمیآید؛ اما اگر از عینک مخصوص استفاده کنید، یک تصویر واضح باکیفیت مناسب را مشاهده میکنید. تصویر ویدئو پروژکتور در مقایسه با تصویر حاصل از سایر پخش کننده های تصویر سه بعدی متفاوت است که در ادامه به جزئیات آن اشاره میکنیم.

بزرگترین برتری ویدئو پروژکتور خانگی نسبت به تلویزیون سه بعدی، در ابعاد تصویر آن است. یک پروژکتور قادر است که تصویری با ابعاد 150 اینچ ایجاد کند که تقریبا 3 برابر اندازه بزرگترین تلویزیون سه بعدی است؛ این تصویر یعنی فضایی به طول 2 الی 3 متر که تماشای فیلم یا انجام انواع گیم را بسیار جذاب میکند. در تلویزیون های خانگی سه بعدی، برای وضوح تصویر از عینک های مخصوص پسیو استفاده میشود که عینک Passive کیفیت لازم برای ایجاد یک تصویر سه بعدی بدون نقص را ندارد. در پروژکتور سه بعدی برای مشاهده تصویر سه بعدی از عینک اکتیو شاتر استفاده میشود؛ اما این عینک سه بعدی با سایر عینکهای دستگاه های پخش تصویر سه بعدی کاملا متفاوت است. عینک Active Shutter که بدون استفاده از سیم به پروژکتور متصل میشود، قدرت تشخیص بالایی در انتخاب تصویر درست برای هر چشم دارد. این عینک قادر است تشخیص دهد که کدامیک از تصاویر برای چشم چپ و کدام یک برای چشم راست مناسب است. جابهجایی سریع تصاویر در پخش نیز، هیچ تاثیر منفی در عملکرد عینک نمیگذارد؛ به همین دلیل قیمت آن نسبت به سایر عینک ها بالاتر است. درنهایت فرد با استفاده از عینک Active Shutter یک تصویر سهبعدی واضح را میبیند.

چند نوع ویدئو پروژکتور سهبعدی وجود دارد؟

3 روش مختلف برای استفاده از ویدئو پروژکتور و مشاهده تصاویر سه بعدی وجود دارد که هریک مزیتهای مربوط به خود را دارند. در ادامه شما را با این روشها آشنا میکنیم.

Direct 3D

در روش سه بعدی مستقیم باید ویدئو پروژکتور سه بعدی را با استفاده از کابل HDMI 1.4 به پخش کننده بلوری متصل کرد تا تصویر موردنظر نمایش داده شود. لازمه مشاهده این تصاویر، استفاده از عینک سه بعدی مخصوص است. در این روش میتوانید با استفاده از ویدئو پروژکتور، انواع بازیهای سه بعدی از دستگاه مختلف را پخش کنید.

nVidia 3D Vision

در این روش باید حتما از کامپیوتری استفاده کنید که کارت گرافیک نصب شده روی آن nVidia 3D vision باشد. وسیله ضروری بعدی، کیت nVidia 3D vision شامل عینک Active و فرستنده است. وظیفه فرستنده ذکرشده این است که سیگنالهای دریافتی را بررسی کرده و به عینک دستور دهد که هر تصویر را برای کدام چشم پخش کند. اگر امکانات لازم را داشته باشید، میتوانید از این روش برای پخش انواع عکس های سه بعدی که با دوربین سه بعدی گرفته شدهاند، بازیهای سه بعدی و فیلمها سه بعدی استفاده کرده و از آنها بیشتر لذت ببرید.

DLP Link

DLP Link نوعی فناوری است که مدت زیادی از ظهور آن نگذشته، آخرین روش جهت مشاهده تصاویر با استفاده از ویدئو پروژکتور تلویزیون دار است. در این روش عینک برای کمک به بهبود کیفیت پخش تصویر سه بعدی، به فرستنده نیاز ندارد. سیگنال رمزگذاری شده موجود در پروژکتور به عینک دستور میدهد که هریک از تصاویر را برای کدام چشم پخش کند. در صورت وجود امکانات لازم، از این روش تنها میتوان برای پخش اسلاید استفاده کرد.